Przejdź do treści głównej

MamBoGram otwiera grywalizację dla wszystkich! [wywiad]

autor(ka): Michał Jadczak
2016-09-12, 08:54
archiwalne
Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu Fundusz Innowacji jest narzędzie MamBoGram, powołane do życia przez Fundację To My. Na czym polega wyjątkowość tego rozwiązania? Zapraszamy do rozmowy z Markiem Maruszczakiem, prezesem Fundacji.

Słowem wstępu wyjaśnimy jedynie, dlaczego projekt wspierający grywalizację jest ważny z punktu widzenia sektora pozarządowego. Ta forma bezpośredniego angażowania odbiorców w prowadzone działania istnieje właściwie od niedawna, jednak bardzo szybko zdobyła sobie uznanie, ponieważ łączy dwie niezwykle istotne sprawy – chęć pomocy oraz zabawę.

Grywalizacją nazywamy wykorzystanie pewnej mechaniki znanej z gier, a więc wypełniania zadań, gromadzenia punktów, wcielania się w różne postaci, etc. do aktywizacji społeczności i zwiększenia zaangażowania odbiorców w daną sprawę. W skrócie, polega na stworzeniu pewnego rodzaju scenariusza, w myśl którego chcielibyśmy pokazać, czym się zajmujemy oraz zachęcić społeczność do wsparcia nas, przy czym dla wspierających ma to formę zabawy – zdrowej rywalizacji w słusznej sprawie.

Dobrze wykorzystana grywalizacja jest w stanie przyciągnąć ludzi do wykonywania zadań, które w innych warunkach mogłyby zostać uznane za nieciekawe, ale dzięki elementowi zabawowemu zyskują zupełnie nowy wymiar.


Projekt MamBoGram.pl jest miejscem, w którym każdy może sam zbudować swoją grywalizację, ale bez znajomości strony technicznej takiego przedsięwzięcia. Siłą narzędzia jest prostota oraz intuicyjność, a więc po naszej stronie leży tak naprawdę jedynie opracowanie pomysłu, który chcielibyśmy wcielić w życie. Więcej o zaletach takiego rozwiązania niech powie sam pomysłodawca…

Michał Jadczak, Technologie.ngo.pl: – Jak wyglądała praca nad projektem? Wiem, że jest to niejako rozwinięcie wcześniejszych inicjatyw, ale skąd pomysł, by przekształcić je w duże, samodzielne narzędzie?

Marek Maruszczak, Prezes Fundacji To My: – Grywalizacją zajmujemy się od dawna. Na początku wszystko robiliśmy analogowo. Papierowe karty do gry oraz stemplujący je ochotnicy narzucają jednak pewne ograniczenia. Uznaliśmy, że tworząc grę promującą czytelnictwo o zasięgu większym niż kilka bibliotek, musimy wykorzystać Internet. W ten sposób powstała Planeta Zapomnianych Książek.

Dzięki wygranej w konkursie „Odkryj e-wolontariat” otrzymaliśmy środki na nagrody w grze. Samą zgrywalizowaną stronę internetową musieliśmy jednak wykonać we własnym zakresie. W zespole nie mamy profesjonalnego programisty, dlatego wszystkie prace wiązały się z jednoczesną nauką i zajęły dość dużo czasu.

Jednocześnie, zainteresowanie Planetą Zapomnianych Książek, zarówno ze strony graczy, jak i instytucji i organizacji, przerosło nasze przewidywania. Proces tworzenia podobnej strony okazał się jednak zbyt skomplikowany lub czasochłonny dla większości NGO.

Dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć MamBoGram.pl. Miejsce, w którym przygotowanie własnej grywalizacji nie wymaga specjalistycznej wiedzy i jest darmowe. Stworzyliśmy platformę, która w jednym miejscu gromadzi narzędzia umożliwiające stworzenie kompletnej, internetowej grywalizacji.

Jakie są założenia i cele powołania do życia MamBoGram? Czy to chęć pokazania, że grywalizacja może służyć dobrej sprawie, czy może po prostu jednoczesna promocja samej idei grywalizacji i szeroko rozumianej działalności charytatywnej?

M.M.: – Grywalizację można wykorzystać niemal do każdego celu, w którym ważne jest angażowanie i motywowanie ludzi. Wprowadzanie elementów gier sprawdza się znakomicie zarówno w działaniach NGO (np. WOŚP), jak i firm komercyjnych (Nike, mBank). My chcemy obniżyć próg dostępu, który w przypadku tworzenia funkcjonalnych, zgrywalizowanych stron internetowych jest dość wysoki. Utworzenie takiej gry, jak Planeta Zapomnianych Książek wiąże się albo z opłaceniem specjalistów, albo poświęceniem wielu godzin na naukę i wynajdywanie oraz dopasowywanie do siebie darmowych rozwiązań rozsianych w sieci.

Dzięki MamBoGram.pl utworzenie własnej internetowej grywalizacji wymaga jedynie “przeklikania” się przez opcje dostępne w panelu zarządzania grami. Nie jest potrzebne zatrudnianie programistów lub grafików. Wystarczy trochę czasu i dobry pomysł. Chcemy, aby każda organizacja mogła wykorzystać grywalizację do własnych celów, nawet jeżeli dysponuje małym lub zerowym budżetem.

Jak właściwie działa MamBoGram? Co użytkownicy otrzymują do dyspozycji, co mogą stworzyć i potencjalnie osiągnąć dzięki wykorzystaniu tego narzędzia?

M.M.: – MamBoGram to internetowa platforma grywalizacyjna, na której założenie nowej zgrywalizowanej strony internetowej ma być niemal tak proste, jak utworzenie bloga np. na blogspot.pl. Zarejestrowany użytkownik po pierwsze otrzymuje dostęp do wszystkich gier, które zostaną utworzone na platformie. Po drugie, każdy może stworzyć własną grę, która będzie dostępna na subdomenie mambogram.pl, np. pzk.mambogram.pl albo przykładowa-gra.mambogram.pl.

Efektem pracy użytkownika jest strona internetowa, która ma wbudowane mechanizmy grywalizacyjne. Gracze mogą dołączać do nowej gry i zdobywać punkty w różnych misjach. Mambogram.pl pozwala na nagradzanie punktami np. za:

  • wgranie i opublikowanie zdjęcia, tekstu, grafiki lub innego pliku. Dzięki temu NGO mogą np. zachęcać graczy do udziału w wydarzeniach. Uczestnik wykonując selfie na imprezie po pierwsze udowadnia swój udział, po drugie tworzy materiał promujący wydarzenie, a po trzecie otrzymuje w zamian punkty;
     
  • udostępnianie dowolnych materiałów ze strony gry w mediach społecznościowych;
     
  • odwiedzanie różnych stron internetowych – twórca gry może przyznać punkty zarówno za przeglądanie materiałów na stronie gry, jak i za przejście na stronę np. danej organizacji;
     
  • komentowanie materiałów na stornie gry – dzięki temu gracz jest motywowany do wyrażania swoich opinii;
     
  • pozyskanie nowych graczy;
     
  • regularne odwiedzanie strony gry – im częściej gracz będzie pojawiał się na stronie tym więcej punktów dziennie może otrzymywać;
     
  • rozwiązywanie quizów i zagadek.

Możliwości jest więcej, a w ramach misji można tworzyć procesy składające się z kombinacji kilku z nich. Np. gracz otrzyma dodatkowe punkty jeżeli opublikuje zdjęcie, skomentuje fotografię innego gracza i udostępni ją na Facebooku.

Prawie wszystkie rodzaje misji mogą być punktowane automatycznie lub dopiero po decyzji twórcy gry oraz moderatora. Dzięki temu, niektóre działania można automatyzować a inne znacznie uprościć.

Twórca gry może z łatwością zapanować nad graczami, tworząc rankingi zbiorcze lub rankingi tylko wybranych misji. Może zdecydować, jaką nazwę będą nosiły punkty zdobywane przez graczy. Na Planecie Zapomnianych Książek są to BookCoiny, ale można nagradzać monetami, diamentami lub dowolnym innym “wyrazem”. Można przyznawać graficzne odznaki i rangi za wykonywane zadania. Dostęp do niektórych podstron gry i misji można ograniczyć wyłącznie do osób, które zdobyły określoną liczbę punktów. Dzięki temu dodatkowo motywuje się graczy do aktywności na stronie.

Do tego wszystkiego autor gry może, wedle uznania, dodać własną fabułę i grafiki. Dostarczamy również listę źródeł, w których dostępne są darmowe zdjęcia, ilustracje i ikony. Naszym celem jest dostarczenie narzędzia, które pozwoli przekuć pomysł w działającą internetową grę. Dzięki takim grywalizacjom można połączyć zasięg i uniwersalność Internetu z realnymi działaniami, np. wypożyczaniem książek w bibliotekach lub udziałem w ważnych społecznie wydarzeniach. Na MamBoGram twórca gier nie musi znać żadnego języka programowania, wystarczy pomysł i trochę czasu.

**

Fundusz Innowacji jest częścią programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności pn. Nowe Technologie Lokalnie, którego realizatorem jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.


Tekst pochodzi z serwisu technologie.ngo.pl


Źródło: Technologie.ngo.pl
Wyraź opinię 2 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • nowe technologie