Przejdź do treści głównej

Totalne, technologiczne działania WOŚP

autor(ka): Filip Żyro
2017-01-16, 14:38
Jeżeli jest jakakolwiek platforma technologiczna, którą można wykorzystać w działaniach fundacji, możesz mieć pewność, że WOŚP po nią sięgnie. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy jest w ścisłej czołówce polskich organizacji non-profit, jeżeli chodzi o wykorzystywanie nowych technologii.

W miniony weekend zakończyła się największa zbiórka charytatywna w naszym kraju. Raz do roku niemal cała Polska bierze udział w zbiórce organizowanej przez człowieka instytucję – Jerzego Owsiaka. Wiele osób zapomina jednak, że obecnie WOŚP to nie tylko Jerzy Owsiak, a wielka organizacja, w której dziesiątki osób czuwają, aby działania przeprowadzone były profesjonalnie na każdej płaszczyźnie.

WOŚP całymi garściami korzysta z nowoczesnych rozwiązań. Jest ich tak wiele, że ciężko zliczyć wszystkie obszary, w których Wielka Orkiestra działała w tym roku. Cel jest jeden. Wytworzyć odpowiedni szum we wszystkich mozliwych kanałach multimedialnych: telewizji, internecie, na Facebooku, Instagramie i Snapchacie.

Pozyskuj środki tak, jak robi to WOŚP

Najbardziej charakterystycznym sposobem zbiórki, który kojarzy nam się z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, jest zbieranie do tzw. puszek. Jednak WOŚP od wielu lat wykorzystuje coraz bardziej zaawansowane technologicznie sposoby zbierania pieniędzy i nie chodzi tu wcale tylko o internetowy przelew.

W tym roku w 70 miastach znaleźli się wolontariusze, którzy dzięki współpracy z MasterCardem i Bankiem Pekao, mieli możliwość zbierania pieniędzy za pośrednictwem bezprzewodowych terminali płatniczych. Wystarczyło przyłożyć kartę zbliżeniową, aby datek trafiał do WOŚPu.

Na stronie www.wspieraj.wosp.org.pl można znaleźć dziesiątki różnych sposobów na przekazanie pieniądzy na fundację Jerzego Owsiaka. Do najciekawszych należą te najbardziej nowoczesne.

Już od kilku lat użytkownicy Twittera mają możliwość wpłacenia 5 zł na rzecz słusznej sprawy. Jedyne, co trzeba zrobić, to puścić wpis z hashtagiem #MasterCardGrazWOSP, aby przekazać darowiznę dzięki współpracy z MasterCard. W tym roku po raz pierwszy honorowane były również zdjęcia na Instagramie z tym samym dopiskiem.

Z ciekawszych akcji warto odnotować również specjalny portfel bitcoinowy, który umożliwiał wpłaty za pośrednictwem najgorętszej internetowej waluty, z którą wiele osób wiąże nadzieje na przyszłością monetarną świata. Numer WOŚPowego portfela bitcoinowego można znaleźć pod adresem https://bitbay.net/WOSP2017-info.

Niekonwencjonalnym zabiegiem była również współpraca z operatorem telefonicznem Play. Owocem tej współpracy był specjalny film na Youtubie, którego każde wyświetlenie oznaczało datek na rzecz WOŚP. Po szybkiej kalkulacji i skonfrontowaniu wyświetleń z sumą darowizny na stronie http://playdlawosp.pl/, można policzyć, że każdorazowe wyświetlenie filmu to 10 gr przekazane na fundację WOŚP.

Zarazić pozytywną energią

Kulminacją działań WOŚP jest coroczna styczniowa zbiórka pieniędzy. To wtedy wolontariusze w całym kraju łączą się w wysiłkach i intensyfikują swoje działania. To również najważniejsze wyzwanie dla całego sztabu WOŚP. Nie sposób wymienić w jednym zdaniu wszystkie obszary, w których jest obecna Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. WOŚP tego jednego dnia okupuje wszystkie najważniejsze media społecznościowe: Facebooka, Twittera, Instagrama. Aby osiągnąć ten efekt, wszystko musi być dokładnie zaplanowane i skoordynowane.

Łukasz Widziszowski, źródło: WOŚP

“W czasie 25. Finału orkiestrową komunikacją w Internecie zajmowało się 25 osób – wolontariuszy Pokojowego Patrolu i przyjaciół naszej Fundacji. W ciągu całego roku staramy się działać w różnych miejscach w sieci, więc tym bardziej w czasie Finału, kiedy zainteresowanie naszymi działaniami jest ogromne chcieliśmy zapewnić wszystkim naszym fanom, wolontariuszom i darczyńcom jak najwięcej informacji i podziękować im za granie z nami. Dzięki naszej aktywnej działalności w mediach społecznosciowych mogliśmy też koordynować i animować zbiórki nie tylko te tradycyjne, ale także zbiórki metodami elektronicznymi – wpłaty na stronie, poprzez aplikację mobilną, SMS-ami” – mówi Anna Orzech, specjalistka WOŚP ds. komunikacji w Internecie.

Jak co roku fundacja eksperymentuje z różnymi formami i szuka najszerszych możliwych form dotarcia. W tym roku prowadzona była bardzo obszerna relacja na Snapchacie, za którą odpowiedzialny był Michał Serwiński, wolontariusz Pokojowego Patrolu odpowiadający za relację na snapchacie.

“Relację z finału postanowiliśmy zbudować w oparciu o szereg koncepcyjnych historii przeplecionych interakcjami z “followersami” i spójną narracją. “Story” miało za zadanie w luźny i ciekawy sposób przedstawiać najważniejsze informacje dotyczące zbiórki, wydarzeń i partnerów. Do ich wykonania zaangażowaliśmy spotkanych w studio i miasteczku finałowym ludzi oraz “influencerów”, ale ton komunikacji nadawali dwaj narratorzy.
W ramach interakcji ze śledzącymi zaproponowaliśmy m.in. mini-tutoriale: jak samodzielnie przygotować snapowy sticker oraz jak najłatwiej zaprosić swoich znajomych do follolowania WOŚP. Najciekawsze snapy, które dostawaliśmy nagradzaliśmy poprzez umieszczenie w szybkim pokazie na naszym profilu.
Dodatkowo dla ubarwienia relacji wykorzystywaliśmy, przygotowane wcześniej orkiestrowe naklejki i logotypy partnerów akcji, emoji oraz rysunki. Co kilka godzin zmienialiśmy także nazwę profilu uzupełniając ją o aktualną deklarowaną kwotę” – podsumowuje Michał Serwiński odpowiedzialny za prowadzenie Snapchata w trakcie finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Na uwagę zasługuje również wykorzystanie profesjonalnego aparatu do zdjęć 360 stopni, które zaowocowało spektakularnym zdjęciem wykonanym w trakcie kulminacyjnego momentu finału, a następnie zostało wrzucone na Facebooka.

 

Warto również wspomnieć, że oprócz profesjonalnej relacji ze studia finału WOŚP, którą można było oglądać w telewizji, prowadzony również był streaming na YouTubie. Użytkownicy nieposiadający klasycznej TV (statystycznie osoby młodsze) mogli bezproblemowo oglądać relację w Internecie.

Cel jest jeden

Oczywiście można powiedzieć, że WOŚP niemal na stałe ma zarezerwowany jeden dzień w roku w sercach Polaków. Jednak warto mieć świadomość, że jest to cel osiągnięty ciężką pracą, konsekwentnymi działaniami, za którym stoi przemyślana strategia. Myśl przewodnia, to jednego dnia skumulować swoje działania w taki sposób, aby zawładnąć wszystkimi kanałami komunikacji. Przedrzeć się do świadomości, sprawić, aby “wielkie granie” było na ustach wszystkich. Właśnie z tego powodu relacja z Finału WOŚP odbywa się na tak wielu płaszczyznach. To dzięki tym staraniom i wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi udało się WOŚPowi stać się najbardziej rozpoznawalną organizacją non-profit w naszym kraju.


Tekst pochodzi z serwisu technologie.ngo.pl


Wyraź opinię 10 0

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • dobroczynność
  • fundusze, fundraising, finansowanie
  • nowe technologie
  • PR, promocja, wizerunek