Przejdź do treści głównej

Wąskie grono nominowanych do Nagrody PAFW Sektor 3.0 [patronat ngo.pl]

autor(ka): Filip Żyro
2017-05-24, 06:32
Nagroda Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności Sektor 3.0 wkroczyła na ostatnią prostą. Kapitule, składającej się z ekspertów z dziedziny zastosowania nowych technologii, przedstawiono 5 przykładów działań w organizacjach pozarządowych, które mogą być inspiracją, jak wykorzystywać ICT na co dzień. Szerokie spektrum przedstawionych kandydatur do Nagrody pokazuje, że dzisiaj to już nie przykra konieczność, a wielka szansa, którą organizacje z roku na rok wykorzystują coraz lepiej.

Poniżej prezentujemy listę 5 organizacji, które będą walczyły o Nagrodę Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności Sektor 3.0. Są to zgłoszenia, które najlepiej spełniały kryteria merytoryczne, a zasięgi ich kampani były zakrojone na szeroką skalę. Laureta nagrody poznamy 30 maja, podczas Festiwalu Sektor 3.0 w Centrum Nauki Kopernik. Do zgarnięcia jest 40.000 zł do wykorzystania na działania organizacji. Konkurencja w tym roku jest niezwykle wyrównana, a wnioski robią wrażenie.

1. Fundacja Centrum Innowacji i Komercjalizacji Technologii

Bringing tech & science closer to people” to projekt, którego celem jest celebracja największych współczesnych odkrywców i wynalazców. Kampania ma charakter społeczny i niekomercyjny, w pełni bezpłatny dla uczestników. Na stronie https://interne.st/closertopeople/discover można znaleźć zgromadzone w jednym miejscu projekty technologiczne, zaprezentowane w atrakcyjny sposób. Taka przystępna forma prezentowania umożliwia wymianę wiedzy i podnosi świadomość wielkiego postępu naukowo-technologicznego, który dokonuje się na naszych oczach w różnych częściach świata. 

Właśnie kończy się pierwsza edycja kampanii, do której zgłosiło się ponad 650 projektów z 44 państw. Na początku roku na stronie opublikowane zostały najciekawsze projekty. Każdy z nich prezentowany jest w indywidualny sposób na dedykowanej podstronie. Znajdziemy tam narzędzia umożliwiające zarządzanie pozyskanymi dzięki kampanii propozycjami współpracy, pomysłami i zamówieniami. Organizatorzy projektu chwalą się, że ich działania dotarły do ponad 88 milionów ludzi ze 137 państw.

Kampania pozyskała interesujących partnerów, którzy wpłynęli na zasięgi kampanii. Jednym z jej pierwszych Patronów Honorowych zostało UNESCO, wkrótce dołączyły Ministerstwo Rozwoju, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Krajowa Izba Gospodarcza. Znalazło się tu także się ponad 70 organizacji z całego świata, m.in. Startup Europe, TechHub, European Citizen Science Initiative, EuroScience, Israel Innovation Institute, Arab Science and Technology Foundation, Jumpstart Academy Africa, Australian Technology Park i wiele więcej.

Obecnie organizatorzy gromadzą fundusze na przeprowadzenie drugiej edycji kampanii. Mając know-how z pierwszej edycji, pomysły i propozycje uczestników oraz sugestie partnerów, jest to doskonały punkt startowy dla dalszych działań.

https://closertopeople.com - opis kampanii

https://interne.st/closertopeople/discover - lista projektów prezentowanych w ramach kampanii

 

2. Klub Jagielloński

Propozycja Klubu Jagiellońskiego obejmowała konkretny produkt. Stowarzyszenie zgłosiło aplikację Pola, która działa na rynku od 2015 r. Pola pozwala w prosty sposób pozyskać szczegółowe informacje na temat tego, kto jest odpowiedzialny za dany produkt, znajdujący się na półce sklepowej. Dzięki niej konsument wybierając produkt danej firmy może w prosty sposób wspierać w rodzimą gospodarkę.

Jak działa Pola? Wystarczy zeskanować kod kreskowy z dowolnego produktu swoim smartfonem, aby otrzymać więcej informacji o firmie, która go wyprodukowała. Pola podpowie, czy dany producent opiera się na polskim kapitale, ma w Polsce swoją produkcję, tworzy wykwalifikowane miejsca pracy, a także wskaże, czy firma jest częścią zagranicznego koncernu czy lokalnego właściciela. Pola cieszy się dużą popularnością i jest gotowym projektem. Do tej pory użytkownicy smartfonów pobrali ją na swoje urządzenia łącznie 362 922 razy, łączna liczba zeskanowań wynosi już 10 461 865, w bazie zarejestrowanych jest 13 197 producentów, a liczba produktów wynosi 4 777 573.

Aplikacja to jedno z najnowocześniejszych rozwiązań z obszaru tzw. patriotyzmu gospodarczego, czyli wspierania lokalnych producentów i rodzimego kapitału. Klub Jagielloński kojarzony znacznie bardziej z rozwojami idei humanistycznych, udowadnia, że dobry pomysł jest podstawą sukcesu w obszarze ICT.

Aby mogła powstać Pola konieczna była współpraca z organizacjami partnerskimi – przede wszystkim z ruchem Koduj Dla Polski oraz z Instytutem Logistyki i Magazynowania.

https://www.pola-app.pl - o aplikacji.

https://www.facebook.com/app.pola/?fref=ts - oficjalny fanpage.

 

3. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje)

Jednym z kluczowych obszarów działania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę jest działanie na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie oraz propagowanie kreatywnego wykorzystania nowych technologii. W tym celu fundacja wykorzystuje wiele kanałów, jak chociażby:  Digital Youth Forum, serwisy z beczpieczną rozrywką i edukacją dla dzieci Sieciaki.pl i Necio.pl, a także prowadzi platformę edukacyjną https://www.edukacja.fdds.pl/.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę realizuje pierwsze w Polsce forum dla młodzieży poświęcone kreatywnemu wykorzystaniu nowych technologii i bezpieczeństwu online – Digital Youth Forum (DYF).

Prelegentami wydarzenia są głównie młodzi ludzie, którzy pokazują, jak wykorzystywać Internet do działań pozytywnych i korzystnych społecznie. Digital Youth Forum jest okazją dla młodych kreatywnych osób do podzielenia się swoimi doświadczeniami i pasją. Do uczestnictwa w wydarzeniu zapraszane są całe szkoły, co przekłada się na wspieranie młodzieży w inspirowaniu do korzystania z nowych technologii w sposób pozytywny i kreatywny. W tym roku 25 maja uczestnicy planują transmisję wydarzenia na żywo do kilkuset szkół w całej Polsce.

Fundacja DDS prowadzi również serwisy edukacyjne, których zadaniem jest wprowadzanie dzieci w różnym wieku w świat bezpiecznego internetu, np. dzięki kursom online na stronach: Sieciaki.pl, Necio.pl wraz z aplikacją na smartfony i tablety. Statystyki stron to: ponad 170 000 zarejestrowanych użytkowników serwisu Sieciaki.pl w 2016 r.: ponad 13 100 nowych zarejestrowanych użytkowników i ponad 8 000 000 odsłon serwisu Sieciaki.pl, a także ponad 71 000 unikalnych użytkowników serwisu Necio.pl.

Platforma edukacyjna https://www.edukacja.fdds.pl/ to nowatorskie i popularne narzędzie dla profesjonalistów, z którego mogą pobierać materiały na temat ochrony dzieci i młodzieży przed przemocą oraz rejestrować się na konferencje, seminaria i szkolenia. W 2016 r. odnotowano ponad 26 000 zarejestrowanych użytkowników platformy edukacyjnej i ponad 1,6 mln odwiedzin.

 

4. Fundacja Uniwersytet Dzieci

Fundacja od 2007 roku prowadzi pierwszy w Polsce uniwersytet dziecięcy. W tej chwili studiuje na nim 7,5 tys dzieci rocznie. Dzieci biorą udział w zajęciach z ludźmi nauki, wynalazcami, inżynierami, artystami i innymi specjalistami. Uniwersytet Dzieci pomaga odkryć najmłodszym ich zainteresowania podczas akademickich warsztatów i wykładów o szerokim zakresie tematycznym.

Autorzy projektu aktualnie zastanawiają się, jak dotrzeć do uczących się w szkołach podstawowych. Stworzona została platforma www.scenariuszelekcji.edu.pl, na której umieszczane są scenariusze lekcji, powstające na Uniwersytecie Dzieci. Scenariusz lekcji na platformie to multimedialny pakiet dla nauczyciela, zawierający filmy, prezentacje, karty pracy, opisy aktywności, eksperymentów oraz opracowaną wiedzę naukową.

W tej chwili na platformie znajduje się 240 scenariuszy dla uczniów klas I-VI szkoły podstawowej. Zarejestrowanych jest 21 tys. użytkowników: nauczycieli, edukatorów, animatorów, pedagogów, homeschoolersów. W ciągu 2 lat liczba ta wzrosła czterokrotnie. Internet pozwolił na popularyzację i upowszechnienie nauki oraz, co niezwykle ważne, docierać nawet do dzieci oddalonych od centrów miejskich wsi i miasteczek. Dotychczas ze scenariuszami lekcji Fundacji Uniwersytet Dzieci miało styczność już ponad 660 tys. dzieci.

Na Uniwersytecie Dzieci eksperci spotykają się bezpośrednio z młodzieżą. Nowe technologie pozwalają na spotkania za pośrednictwem filmów czy wideokonferencji, w których naukowcy w sposób atrakcyjny starają się zaciekawić uczniów różnymi zagadnieniami.

Scenariusze lekcji to wsparcie nauczycieli w codziennej pracy. Korzystając ze scenariuszy rozwijają swoje zasoby zarówno w zakresie metodologii, jak i korzystania z ICT. Wybór sposobu, w jaki wykorzystać zasoby internetowe, należy do nauczyciela. Może zrealizować całą lekcję, opisaną krok po kroku lub urozmaicać zajęcia materiałami multimedialnymi, zawartymi w pakiecie. Nauczycielom poprzez platformę oferowane są też szkolenia, udział w konferencjach i konkursach.

ttp://fundacja.uniwersytetdzieci.pl/

http://www.scenariuszelekcji.edu.pl/

 

5. Stowarzyszenie 61

Stowarzyszenie 61 od ponad 10 lat prowadzi portal MamPrawoWiedziec.pl – serwis o politykach, ich doświadczeniu i poglądach, gdzie monitorowane i analizowane są pracę instytucji tworzących prawo. MamPrawoWiedziec.pl to kopalnia wiedzy przed wyborami – na portalu zgromadzone są merytoryczne informacje o poszególnych kandydatach. Stowarzyszenie prowadzi systematyczną edukację obywatelską i wspiera wyborców w świadomym głosowaniu w oparciu o własne przeświadczenia, a nie zabiegi PR-owe sztabów wyborczych czy fałszywe informacje rozprzestrzeniane w mediach społecznościowych.

Z tych danych i opracowań chętnie korzystają media – 643 cytowania w 2015 r., 277 w 2016 r. Stowarzyszenie konsekwentnie dzieli się z organizacjami i aktywistami narzędziami cyfrowymi. Na podobnej zasadzie co MamPrawoWiedziec.pl, został zreplikowany intuicyjny portal o radnych – lokalne MamPrawoWiedziec.pl. Obecnie działa 9 lokalnych serwisów, np. Slupsk.MamPrawoWiedziec.pl, Lubartow.MamPrawoWiedziec.pl i powstaje 11 kolejnych.

To Stowarzyszenie odpowiedzialne jest za dostarczanie zaplecza technologicznego (bazę danych, silnik, CMS, grafikę, panel administracyjny), informatyka, który poratuje, gdy coś nie działa i zakoduje wymarzone funkcjonalności oraz helpdeska, czyli osobę, która pomoże znaleźć zagubione dane i wesprze w nauce korzystania z narzędzi.

Stowarzyszenie przygotowało specjalny poradnik, który pozwala prowadzić stronę osobom bez doświadczenia z technologiami, oferuje szkolenia i webinaria, wzmacniające wiedzę i wpływ lokalnych redaktorów MamPrawoWiedziec.pl (np. jak prowadzić serwis, wprowadzić obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, promować się w mediach społecznościowych).

Narzędzie jest stale rozwijane. Niedługo przejdzie rebranding, w ramach którego dodane zostaną nowe funkcjonalności, np. lokalizowanie okręgów wyborczych na mapach, formularz dodawania obietnic radnych przez mieszkańców. Przed wyborami samorządowymi mieszkańcy będą mogli sprawdzić, jak i gdzie głosować, porównać materiały wyborcze kandydatów i sprawdzić osiągnięcia dotychczasowych radnych.

warszawa.mamprawowiedziec.pl/ - przykładowy lokalny serwis

lubartow.mamprawowiedziec.pl/polityk/105409 - przykładowy profil radnego


Tekst pochodzi z serwisu technologie.ngo.pl


Wyraź opinię 5 1

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • nowe technologie