Przejdź do treści głównej

Google Search Console – optymalizujemy witrynę internetową i analizujemy jej otoczenie

autor(ka): Piotr Opulski
2017-09-27, 15:15
Search Console to specjalistyczne narzędzie skierowane do webmasterów. Stanowi ono element sieci rozwiązań, jakie Google przygotowało dla administratorów i właścicieli stron internetowych. Pozornie zbliżony system znacząco różni się możliwościami od Google Analytics, pozostającego wciąż rozwiązaniem skierowanym do wydawców, a nie ekspertów od kodu i pozycjonowania.

Wedle założeń, głównym zadaniem Search Console jest wsparcie webmasterów w prowadzeniu witryn przyjaznych wyszukiwarce Google. Rezultatem tych działań powinno być usprawnienie pracy strony internetowej oraz poprawa jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu nasza organizacja dotrze do większej liczby interesantów i otrzyma szansę na prostą rozbudowę swojego zasięgu i potencjału marketingowego.

Search Console oferuje wprawdzie skromny zestaw statystyk, jednak jego najważniejszą funkcją okazuje się możliwość weryfikacji błędów na stronie. Narzędzie weryfikuje, czy roboty Google (programy do badania zawartości stron, wykorzystywane przez wyszukiwarkę) bez problemu łączą się z serwerami DSN, serwerem plików oraz czy uzyskuje dostęp do pliku robots.txt. Są to podstawowe parametry, które pozwalają Google na właściwe indeksowanie witryny, a więc umieszczenie jej w wyszukiwarce.

Ponadto narzędzie wychwytuje również błędy w adresach URL. Czyli sytuacje, w których osoby odwiedzające naszą stronę, zamiast pożądanej witryny trafiają na błąd 404. Korzystając z Search Console łatwo prześlemy i zweryfikujemy mapę naszej strony. Pozwoli ona wyszukiwarce szybciej i bardziej precyzyjnie indeksować nowe strony i wpisy na naszej witrynie. Dzięki temu szybciej trafią one do czytelników. Aby odpowiednio zoptymalizować indeksowanie, użytkownicy narzędzia otrzymują do swojej dyspozycji statystyki dotyczące pracy robotów Google. Obejmują one dane o liczbie podstron naszej witryny zindeksowanych w ciągu dnia, wagi pobieranych danych czy czasu spędzonego na indeksowaniu.

Osoby odpowiedzialne za pozycjonowanie witryn oraz ich marketing z pewnością docenią narzędzia analityczne Search Console służące do weryfikacji otoczenia witryny, z uwzględnieniem zachowań internautów w wyszukiwarce. Możliwe jest chociażby zweryfikowanie, ile razy nasza strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania pod daną frazą, na którym miejscu była i ile takich wyświetleń skutkowało przejściem użytkownika na naszą stronę. Obserwować można również skuteczność linków, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Narzędzie analityczne wskaże nam, z jakich innych stron najczęściej docierają do nas użytkownicy i jakie linki w tym celu klikali. Pozwoli również przeprowadzić badanie witryny pod kątem jej kompatybilności z urządzeniami mobilnymi.


Osobną sekcję Search Console stanowią narzędzia internetowe. Jej najważniejszy element to raporty na temat widoczności reklam na stronie. Narzędzie docenią w szczególności eksperci od marketingu i reklamy. Google weryfikuje, czy widoczne na stronie reklamy są poprawnie zaimplementowane, nie naruszają standardów i oferują treści, które nie wprowadzają w błąd użytkowników. Celem działania systemu jest poprawa jakości reklam, która pozwoli na stworzenie witryny przyjaznej użytkownikowi przy jednoczesnym generowaniu zysków reklamowych.

Kolejne narzędzia internetowe dostępne w ramach Search Console są wyspecjalizowane w testowaniu i tworzeniu znaczników danych uporządkowanych. Mowa o znacznikach umieszczanych w kodzie witryny, które pozwalają robotom wyszukiwarki lepiej zrozumieć, jakie jest przeznaczenie odwiedzanej strony oraz jakie treści się na niej znajdują. Dzięki ich zastosowaniu rosną szanse, że strona nie będzie trafiać do przypadkowych wyników wyszukiwania, lecz precyzyjnej grupy odbiorców. Użytkownicy mają do dyspozycji zarówno narzędzie asystujące przy tworzeniu kodu, jak i skrypt weryfikujący jego poprawność. Ponadto w ramach usługi dostępny jest również tester poprawności kodu HTML w przygotowywanych mailach. Dzięki niemu będziemy mieli pewność, że wysyłane przez nas e-maile i newslettery będą prezentowane odbiorcom dokładnie w takiej formie, jakiej oczekujemy.

Osoby zarejestrowane w usłudze Search Console otrzymują również dostęp do usług towarzyszących. Wśród nich można wymienić:

Google Moja Firma – narzędzie pozwalające na wprowadzanie danych o swojej firmie do wyszukiwarki. Dzięki niemu po wpisaniu nazwy naszej firmy w wyszukiwarkę, użytkownikom wyświetlą się detale dotyczące naszej działalności obejmujące godziny otwarcia, recenzje osób korzystających z naszych usług, pełne dane adresowe wraz z mapą satelitarną.
 

Merchant Center – narzędzie do wysyłania informacji o produktach do wyszukiwarki. Można je następnie kierować do sprzedaży w formie oferty w ramach działalności usługi Zakupy Google.

PageSpeed Insights – świetne rozwiązanie dla webmasterów analizujące szybkość wczytywania strony w wersji tradycyjnej lub mobilnej. System nie tylko wyświetla wynik, ale również podpowiada jak dokładnie poprawić poszczególne elementy wpływające na efektywność pracy witryny.


Twoja wyszukiwarka – pozwala na umieszczenie wyszukiwarki Google na swojej witrynie. Będzie ona służyła do wyszukiwania treści w ramach strony użytkownika.

Domeny Google – niedostępna w Polsce usługa pozwalająca na wykupowanie domen i tworzenie na ich bazie stron www.

Akademia dla webmasterów – godzinny kurs online podpowiadający jak tworzyć wysokiej jakości witryny zgodne ze standardami Google.


Tekst pochodzi z serwisu technologie.ngo.pl


Źródło: technologie.ngo.pl
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!
Wyraź opinię 2 1

Skomentuj

KOMENTARZE

Nie ma żadnych komentarzy

Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

  • nowe technologie