Organizacja w sieci: wybieramy idealny hosting
autor(ka): Piotr Opulski
Podpowiadamy, jak wybrać przestrzeń serwerową dla stron i plików naszej organizacji. Weryfikujemy oferty i tłumaczymy internetową nowomowę. Wskazujemy kluczowe parametry hostingów.

Usługa udostępnienia przestrzeni serwerowej zazwyczaj jest oferowana w trzech wariantach. Wybór odpowiedniego zależy od ilości zasobów przechowywanych w sieci, oczekiwanego sposobu ich zabezpieczenia oraz wymogów w zakresie dostępu do narzędzi administratorskich. Omówienie podstawowych usług prezentujemy w tabeli poniżej.

Naszą uwagę skupimy na najtańszej opcji, czyli klasycznych hostingach współdzielonych. Jest to rozwiązanie, które będzie w pełni wystarczające do potrzeb większości organizacji, koncentrujących swoją internetową działalność wokół samej strony internetowej.

Hostingowe mydlenie oczu

Większość usługodawców oferuje kilka wariantów hostingu. Parametry są prezentowane w tabelkach. Dowiemy się z nich o limitach pojemności, limitach transferu, liczbie kont mailowych i baz danych, dostępie do baz danych oraz kompatybilności z wersjami PHP. Krótko mówiąc, cała masa umiarkowanie przydatnych informacji. Omówmy je po kolei:

Hosting. Co jest naprawdę istotne

Ciekawy jest fakt, że naprawdę istotnych informacji nie znajdziemy w podstawowych tabelkach ofertowych. Dociekliwość w tym wypadku jest jak najbardziej wskazana.

Czego nie widać

Dokonując wyboru hostingu, bezwzględnie należy sprawdzić wszelkie obietnice dostawcy usługi. Nawet parametry bez gwiazdek i dopisków potrafią wprowadzać w błąd. Weryfikacji dokonujmy wysyłając zapytania mailowe do konsultantów. Dzięki temu wszystko będzie udokumentowane. Najpopularniejsze grzeszki dostawców hostingów (nawet tych topowych) to:

Bardzo dobrym pomysłem jest również sprawdzenie fanpage'a usługodawcy. Odpowiedzialna firma sama będzie informować użytkowników o wszelkich awariach. Czytając komentarze, dowiemy się, jak często pojawiały się nieplanowane problemy oraz czy użytkownicy mogą liczyć na bieżący kontakt z obsługą techniczną w sytuacjach krytycznych. Zdarza się, że wobec rozległych awarii serwisanci ignorują telefon, odcinając użytkowników od informacji. Ma to sens, jeśli stosowna notka została wysłana mailowo bądź opublikowana na facebooku lub stronie firmy.

Większość dostawców oferuje próbne warianty usługi. Powinniśmy z nich korzystać. Dzięki temu zapoznamy się z panelami administracyjnymi usługodawców oraz przetestujemy jakość pomocy technicznej.

Warto dociekać swoich praw. Wobec powtarzających się problemów technicznych można spróbować zażądać przeniesienia miejsca hostingowego na inny serwer. Większość firm bez problemu wynagradza klientom wszelkie uciążliwości, oferując darmowe przedłużenia usługi, atrakcyjne rabaty czy bezpłatny upgrade pakietu.

źródło: technologie.ngo.pl
data publikacji: 2018-01-31
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!