Wszystko, co chciałbyś, chciałabyś wiedzieć o domenie ".pl"
autor(ka): Filip Żyro
Każdego dnia nasza krajowa domena jest wykorzystywana do rejestrowania 2,4 tysiąca adresów internetowych. Coraz większy udział w stosowaniu końcówki „.pl” mają działania prowadzone na rynku międzynarodowym. Tegoroczny raport NAS przynosi wiele ciekawych informacji dotyczących najpopularniejszej z polskich domen. Tegoroczny raport NAS przynosi wiele ciekawych informacji dotyczących najpopularniejszej z polskich domen.

Domena .pl należy do domen krajowych najwyższego rzędu (ccTLD country code top-level domain). Jej historia zaczyna się 1990 roku, a pierwszym aliasem zarejestrowanym z jej użyciem był adres pwr.pl, który pierwotnie wykupiła Politechnika Wrocławska. Dane jego aktualnego abonenta są jednak zastrzeżone.  Pierwszym polskim adresem komercyjnym był Computerland.pl, który zarejestrowano dopiero w 1994 r.

Pełna polska sieć domen składa się z domeny pierwszego rzędu oraz domen drugiego rzędu podzielonych na domeny funkcjonalne (np. net.pl, gov.pl itp.) oraz regionalne (np. waw.pl, kalisz.pl itp.). Rolę operatora polskiej końcówki krajowej pełni Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Co ciekawe, na początku ubiegłego roku NASK zrezygnowała z usługi rejestracji aliasów świadczonej bezpośrednio i przeszła na model oparty ofertę kierowaną przez partnerów. Był to niezwykle ważny rok dla domeny .pl, który NASK podsumował obszernym raportem.


Rejestracje domen



Rok 2017 przyniósł 883 258 nowych nazw zarejestrowanych w domenie .pl. Oznacza to, że jeden nowy adres był rejestrowany co 40 sekund, a średni poziom dziennych rejestracji osiągnął 2,4 tysiąca.  Grupa 1,04 mln abonentów pod koniec roku 2017 dysponowała pulą 2 576 063 adresów zakończonych końcówką .pl.

Wbrew pozorom nie był to dobry wynik, a sama domena po raz pierwszy w historii zanotowała spadek zarejestrowanych adresów osiągając rezultat zbliżony do deklarowanego w 2014 roku. Największe wzrosty przypadły wprawdzie na lata 2007-2011, jednak w ostatnich latach wciąż były widoczne delikatne wzrosty.

Nieco lepiej prezentują się dane dotyczące samych abonentów, tych przybyło niemal 20 tysięcy licząc rok do roku. Około 66% dysponentów to przedsiębiorcy. Zdecydowana większość wszystkich abonentów (66,6%) dysponowało w 2017 roku jedną domeną, kolejne 15,6% miało wykupione dwie domeny. Średnia długość rejestrowanego adresu to 11 znaków, przy czym największym zainteresowaniem cieszyły się nazwy o długości 9 znaków (229 tysięcy rejestracji). Warto zaznaczyć, że maksymalna długość nazwy w domenie .pl to 63 znaki. W 2017 jedynie 10 aktywnych adresów osiągało tę wartość.


Rynek krajowy i międzynarodowy

Udział domeny .pl na polskim rynku w ubiegłym roku osiągnął poziom 72,3 %. Drugie miejsce zajęły domeny generyczne (np. .com, .org, .gov itp.) z wynikiem 16,4%, trzecia lokata przypadła domenom innych krajów. Najmniej, bo jedynie 0,8% stanowiły nowe domeny generyczne (np. .bike, .company, .help itp.).

Spośród domen aktywnych w 2017 roku 93,87% zostało zarejestrowanych w Polsce. Zdecydowanie najwięcej abonentów pochodziło z województwa mazowieckiego (25,37%). Kolejne miejsce zajęło województwo śląskie z udziałem na poziomie zaledwie 11,17%. Trzecie miejsce przypadło Małopolsce z wynikiem 9,91%. Najmniejszym zainteresowaniem domeny .pl cieszyły się w województwach lubuskim i ppolskim, nie przekraczając udziału 1,9%. Nieco ponad 6% polskich adresów z końcówką .pl zarejestrowano za granicą.

Co ciekawe, Polska ma 6. miejsce w Europie pod względem zarejestrowanych adresów w domenie krajowej pierwszego rzędu. Bezpośredni sąsiedzi to Włosi (3,1 mln) i Szwajcarzy (2,1 mln). Jeszcze ciekawiej prezentuje się ranking światowy, w którym Polska zajmuje 10. miejsce. Niekwestionowanym liderem światowego rankingu są Chiny (20,9 mln). W Europie prowadzą Niemcy (16,3 mln).

Rejestratorzy

Użytkownicy domen .pl najczęściej korzystają z usług rejestratorów takich, jak Nazwa.pl (22,44%) oraz Home.pl (18,38%). Również te marki odnotowały największe ilości nowych rejestracji w 2017 roku, osiągając odpowiednio 33,56 oraz 15,61% udziału. Wyniki mogą być zaskakujące. Mowa o markach dobrze wypromowanych i oferujących rozwiązania wysokiej jakości, ale jednocześnie bardzo drogich w porównaniu z konkurencją. Sekretem obydwu firm wydaje się być zabieg marketingowy, w którym pierwszy rok korzystania z domeny jest darmowy, a płatne są jedynie przedłużenia. Przy czym kwoty przedłużeń są w tym wypadku 20-100% wyższe niż u konkurentów. W pierwszym przypadku to 100 zł/rok, natomiast w drugim 123 zł/rok.

Trzecie miejsce zdobyła marka OVH z wynikiem ogólnym 10,72 % i 8,6-procentowym udziałem w rejestracji nowych domen. Rejestrator ten wprawdzie pobiera opłatę w wysokości 12,99 zł za pierwszy rok, ale koszt przedłużenia to już zaledwie 49,99 zł. Co ciekawe, OVH skupiło swoją działalność wokół nazw zabezpieczonych protokołem DNSSE, legitymując się wynikiem rejestracji 94% wszystkich tego typu adresów w domenie .pl. Co ciekawe protokoły DNSSE są dostępne dla domen .pl już od 2012 roku, ale dopiero w ciągu ostatnich dwóch lat zaczęły widnieć na listach usług podstawowych wielu rejestratorów.




W 2017 roku odnotowano niemal 136 tys. transferów nazw w domenie .pl. To daje wynik ponad 11 tys. transferów miesięcznie. Oznacza to, że abonenci ok. 5% nazw zdecydowali się na zamianę dostawcy usług w zakresie obsługi administracyjnej. Współczynnik ten spadł w porównaniu z 2016 rokiem, kiedy to łącznie było prawie 158 tys. transferów.


Grafiki i opracowanie na podstawie: https://www.dns.pl/NASK-raport-rynek-nazw-domeny-pl-2017.pdf

źródło: Technologie.ngo.pl
data publikacji: 2018-06-20
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!